Fandom

Вікі Медаль за Честь

Битва в Арденнах

121стаття у
цій вікі
Add New Page
Обговорення0 Share

Битва в Арденах, чи Арденський ліс — друга велика місія в Medal of Honor: Allied Assault - Spearhead‎‎ після Операції Нептун.

В історії

Задум

Арде́ннська опера́ція (Операція «Вахт ам Райн», нім. Wacht am RheinВахта на Рейні) — контрнаступ німецьких військ в Арденнах проти англо-американських армій. В Арденнській операції німецьке командування розраховувало прорвати фронт на стику англійських і американських військ, завдати удару в напрямі Льєж — Антверпен, вийти на узбережжя і, оточивши приморську групу армій, знищити її і примусити західні держави до замирення, що дало б йому змогу зміцнити Східний фронт.

Початок від Німеччини

Розпочавши наступ 16 грудня, німецькі війська за 8 днів прорвали оборону союзників і вклинилися на глибину 90—100 км. Виникла небезпека повторення Дюнкерка. Охоплене тривогою, англо-американське командування через Черчілля 6 січня 1945 звернулось до Й. В. Сталіна з проханням про негайну допомогу. Наступ Радянської Армії, намічений на 20 січня, розпочався 12 січня. Він змусив німецьке командування припинити дії в Арденнах, перекинути на Східний фронт 5-у і 6-у танкові армії, а тим часом англо-американське командування стабілізувало фронт.

Протидія союзників

Союзне командування швидко перекинуло до ділянки прориву великі сили військ та авіації, 3-я американська армія завдала успішний контрудар (розпочато 22 грудня) на Бастонь. Наступ німецьких військ було зупинено. 1 січня 1945 німецькі війська розпочали наступ в районі Страсбурга з метою відволікання сил союзників. Хоча німців вдалося зупинити, становище на Західному фронті на початку січня залишалося напруженим. 6 січня англійський прем'єр-міністр У.Черчілль звернувся за допомогою до Радянського уряду. Вірний союзницьким зобов'язанням, СРСР прийшов на допомогу США та Англії. 12 січня радянські війська на 8 днів раніше наміченого терміну перейшли в наступ у Східній Пруссії і Польщі. Німецьке командування було змушене відмовитися від подальших спроб наступу на заході і почало перекидання військ звідти на радянсько-німецький фронт (з 12 по 31 січня було перекинуто 7 дивізій). Німецький наступ закінчилося провалом, і вермахт тільки даремно витратив ресурси, які могли б стати в нагоді для оборони Німеччини від вторгнення союзників.

У США ця операція називається — «Битва за Виступ» (англ. Battle of the Bulge), а у Великобританії — «Битва в Арденнах» (англ. Battle of Ardennes). Назва «Battle of the Bulge» часто некоректно перекладається у російських джерелах як «Битва при Бульже».

До кінця 1944 року вермахт програв практично всі битви на Західному фронті і війська антигітлерівської коаліції вже дісталися до кордонів Німеччини. На Німеччину регулярно відбувалися масовані авіанальоти союзної авіації, що руйнували її військову промисловість, інфраструктуру та міста.

Між тим ситуація, в якій Гітлер ставив все на карту, була для нацистської Німеччини катастрофічною. Після літньо-осінніх боїв Червона армія, зробивши ривок зі Східної Білорусі, стояла біля воріт рейху. На заході союзні війська звільнили влітку Нормандію і Південну Францію, Бельгію, восени наступаючи через Вогезські гори, звільнили більшу частину Ельзасу та Лотарингії (північний схід Франції) і вийшли до Рейну, а також готувалися до вирішального наступу у внутрішні райони країни.

З кінця грудня 1944 року, після поразки в Арденнах, вермахт вже був абсолютно нездатний на великі наступальні операції, а міг лише проводити дрібні контратаки які вже не могли змінити стратегічної обстановки в Європі (наприклад, контратаки в Ельзасі в січні 1945 року, і на озері Балатон в Угорщині в березні 1945-го).

Стратегічна ініціатива безповоротно перейшла до союзників.

Контраступ союзників

До кінця грудня погода покращилася і союзники негайно цим скористалися.

Авіація союзників стала наносити удари по наступаючим німецьким військам і бомбити лінії постачання німецьких військ, які відчували гостру нестачу пального, так як не змогли захопити паливні склади в Льєжі і Намюрі. Вони не змогли досягти навіть першої мети операції — захоплення мостів через річку Маас, так як не дійшли до річки. Тим часом американські війська, посилені за рахунок передислокації з інших ділянок фронту, нанесли контрудар 3-ій американським армії з півдня в напрямку міста Бастонь, а 1-я американська армія разом з 30-м англійською корпусом повністю зупинили наступ противника. 101-ша повітряно-десантна дивізія‎‎ в Бастоні стримала натиск противника і була деблокована частинами 3-ї американської армії.

Наступ вермахту захлинувся у бельгійського міста Селль (Celles) вранці 25 грудня 1944 р. лише в 6 км від річки Маас і мосту в місті Дінан.

За іронією долі це був останній населений пункт на шляху до Маасу. Тут було «вістря» Арденського виступу [1], тобто найзахідніша точка німецького наступу в Арденах. Тут 2-а німецька танкова дивізія, яка наступала в авангарді 5-ї танкової армії, потрапила в оточення біля містечка Селль. 2-ю німецьку танкову дивізію оточили 2-я американська і 11-я британська танкові дивізії. Це був рідкісний випадок в історії, щоб в битві зіткнулися дві дивізії супротивників з однаковими номерами. До 25 грудня 1944 як стратегічна операція наступ німецьких військ в Арденнах закінчилося повним провалом. Вони не виконали навіть тактичних завдань — не змогли захопити мости через річку Маас, і навіть не досягли самої річки. В основному це було пов'язано з проблемами постачання німецьких військ пальним і боєприпасами. Незважаючи на накази Гітлера продовжувати наступ, німецькі війська почали відхід.

Бій в Арденнских лісах

січень 1945 року

3-я американська армія, звільнивши Бастонь, вклинилася в південний фланг німецьких військ, цим самим перерізала лінії постачання німців на південь від Бастоні.

Німецька 5-а танкова армія опинилася під загрозою оточення. У вермахту для відступу залишався тільки «коридор» на північ від Бастоні завширшки всього 40 км — він з обох сторін прострілювався перехресним вогнем американських 155-мм знарядь, у яких дальність стрільби 20-24 км

Американські артилеристи використовували нові снаряди з радіопідривачами, які виявилися дуже ефективними в Арденнських лісах. Додатково до всього цього, американська авіація регулярно здійснювала нальоти на відступаючі німецькі війська.

Вранці 1 січня 1945 року в рамках операції «Боденплятте» близько 1000 німецьких літаків завдали раптовий удар (у нападі брали участь і нові реактивні винищувачі Messerschmitt Me.262) по аеродромах у Франції, Бельгії і Голландії. В результаті чого було знищено 305 та пошкоджено 190 літаків союзників, значно пошкоджені злітно-посадкові смуги і матеріально-технічна частина аеродромів. Але і для люфтваффе підсумок операції був вкрай важким, від дій авіації та зенітних розрахунків союзників було втрачено 292 літака, при цьому загинуло 143 льотчика, ще 70 пілотів потрапили в полон.

1 січня німецькі війська знову перейшли в наступ — на цей раз в Ельзасі в районі Страсбурга з метою відволікання сил союзників, але багато в чому це були вже лише відволікаючі удари локального характеру, що проводяться невеликими силами. Стратегічну ініціативу вермахт вже втратив безповоротно.

3 січня 1945 року англо-америкнські війська від дрібних контратак перейшли у повномасштабний наступ на німецькі позиції. Тим не менш і до кінця німецького наступу в Арденах союзні війська продовжували знаходитися в критичному положенні.

Ще 21 грудня командувач союзними військами генерал Д. Ейзенхауер наполегливо просив уряди США і Англії звернутися до Радянського Союзу за військовою допомогою. 6 січня 1945 року Вінстон Черчілль звернувся до Верховного головнокомандувача ЗС СРСР Йосипа Сталіна: "Я буду вдячний, якщо Ви зможете повідомити мені, чи можемо ми розраховувати на великий російський наступ на фронті Вісли або де-небудь в іншому місці протягом січня..."

12 січня 1945, на 8 днів раніше наміченого терміну, радянські війська перейшли в наступ на всьому радянсько-німецькому фронті. Німецьке командування змушене було остаточно відмовитися від подальших спроб наступу на Заході і почати перекидання сил звідти на радянсько-німецький фронт.

У другій половині січня — початку лютого 1945 року на радянсько-німецький фронт було перекинуто 13 найбільш боєздатних дивізій, у тому числі 6 танкових і моторизованих (6-а танкова армія СС), 800 танків і штурмових гармат та інша бойова техніка.

До 15 січня 1945 року частини 1-ї та 3-ї американської армії з'єдналися на північ від Бастоні в районі міст Уффаліз і Новілль, тим самим ліквідувавши більше половини арденського виступу.

12-й корпус 3-ї армії здійснив прорив через річку Сюр 03.30 ранку 18 січня без артилерійської підготовки і застав супротивника зненацька.

101-у парашутно-десантну дивізію передали в 6-у групу армій. Вони були потрібні для продовження атаки на «кольмарський котел».

23 січня 1-я армія звільнила місто Сен-Віт. Подальший план наступу 12-ї групи армій припускав штурм «лінії Зігфріда».

24 січнянімецькі частини, що залишилися , загальною чисельністю близько 300.000 чоловік були повністю оточені в Бельгії, але продовжували опір.

Прямим наслідком поразки німецьких військ в Арденнах стало вторгнення військ союзників у Західну Німеччину (див. Маас-Рейнська операція).

У грі Medal of Honor: Allied Assault - Spearhead

Medal of Honor Allied Assault Spearhead. Миссия 2 - Битва в Арденнах34:01

Medal of Honor Allied Assault Spearhead. Миссия 2 - Битва в Арденнах

  • Бастонь

24 грудня 1944 року, Арденський ліс, Бельгія Ви повинні знищити артилерію. Після проникнути на базу німців і захопити її.

  • На броньовику

24 грудня 1944 року, Арденський ліс, Бельгія Ви сидите в броньовику за протитанковою рушницею. Мета - супроводжувати колону вантажівок.

  • Напередодні різдва

24 грудня 1944 року, Арденський ліс, Бельгія

  • Почалося бомбардування. Поранений капітан Мерфі. Ви повинні під бомбардуванням привести до нього медика. Після чого ви обороняєте фланги від натиску ворога.
  • Різдвяний ранок

25 грудня 1944 року, Арденський ліс, Бельгія Під кулеметним вогнем ви прориваєтеся в бій. З капітаном Мерфі зачищаєте церкву і готель. Після чого з зенітки знищуєте літак.

Виноски

  1. Відкіля і назва доповнення до гри, де Spearhead‎ і є вістря чи вістря голки.

Випадкова вікі